Hållbart entreprenörskap, Nyheter

En sund företagskultur skapar hållbara företag – Martin du Hane (Moment Group)

Martin du Hane, koncernchef på upplevelse- och underhållningskoncernen Moment Group anser att en nyckel till hållbart entreprenörskap är att ha ett långsiktigt perspektiv i alla verksamhetsfrågor. Allt från beslut om transportlösningar till hur arbetsvillkoren utformas måste baseras på långsiktiga överväganden. En enkel tumregel, enligt Martin, och den viktigaste beslutsgrunden för att skapa bestående och livskraftiga företag:

Är man inte långsiktig i sitt ledar- och entreprenörskap så blir det man bygger inte hållbart! Det gäller alla typer av verksamheter och deras inverkan på miljö, människor och ekonomi. För mig som har en bred bakgrund inom ekonomi och finansiell analys är det självklart att jakten på snabba vinster inte är hållbart i längden. På Moment Group sätter vi upp mer balanserade mål där både mjuka och hårda värden vägs in för att skapa ett hållbart företag.

Beakta hela kundresan

Moment Group består av närmare ett tjugotal olika underhållnings- och konsultverksamheter. Inom koncernen ryms bolag som China Teatern, Hamburger Börs, Wallmans och Oscarsteatern. Bland dotterbolagen finns också nöjesproduktionsbolag som 2Entertain, biljettplattformen Showtic samt varumärkes- och kommunikationsbolaget Minnesota Communication. Det är en bred skara entreprenörsbolag med den gemensamma nämnaren upplevelser. Shower, musikaler, teatrar, konserter, klubbar, aktiviteter, events, mat och varumärken produceras i koncernfabriken som spänner över hela Skandinavien.

Med tanke på den relativt spretiga och geografiskt spridda verksamheten är det svårt att skapa en till hundra procent gemensam hållbarhetsstrategi. Varje dotterbolag får i stället utforma egna regler och strategier anpassade efter branschens och lokala förutsättningar. Det finns dock några övergripande riktlinjer för hela koncernen. Bland annat ska varje bolag miljöcertifieras och alla bolagschefer måste ta hänsyn till de miljö- och klimatmässiga konsekvenserna i vartenda beslut och operativ förändring.

– Efter bästa förmåga försöker vi åstadkomma så litet miljö- och klimatavtryck som möjligt i samtliga verksamheter. Det gäller allt från hur vi hanterar transporter till varifrån maten kommer. Vi ställer höga krav på våra leverantörer och prioriterar alltid lokala råvaror. Alla delar av vår produktion kan vi dock inte styra över. Till exempel hur gästerna tar sig till våra föreställningar eller vilka hotell de bor på. Däremot kan vi inspirera dem till att välja rätt. För att säkerställa minimal miljöpåverkan måste man beakta hela kundresan, även om man inte kan kontrollera den, poängterar Martin.

Kund- och medarbetarnöjdhet leder till finansiell stabilitet

Martin berättar att det nästan inte spelar någon roll hur ambitiöst man än formulerar sina hållbarhetsvisioner och -regler om inte företagskulturen kan bära dem. För att visionerna och målen ska uppfyllas måste kulturen vara på plats.

– Vi har ramverken för inte bara miljömässig hållbarhet, utan även för social, hälsomässig och ekonomisk hållbarhet. Till exempel har vi en väl underbyggd medarbetarhandbok och friskvårdsbidrag som formar en stabil grund för den sociala och hälsomässiga hållbarheten. Men om inte ledarna, liksom andra formella och informella ambassadörer, lever som vi lär och verkligen tror på ideologin bakom ramverken så når vi inte målen, understryker Martin.

En av Martins käpphästar för att skapa en god arbetshälsa och hög medarbetarnöjdhet är att ingjuta mantrat ”familjen först” hos de anställda.

– Som chef är det lätt att säga till medarbetarna att de inte ska gifta sig med jobbet, utan alltid sätta familjen först. Det svåra är att visa att man verkligen menar det, för de tolkar in dina handlingar mer än lyssnar på dina ord. Därför är det otroligt viktigt att själv demonstrera vad det innebär att följa doktrinen. Till exempel vabbar jag själv regelbundet då jag har små barn och jag cyklar i stort sett varje dag till jobbet. Med hjälmen under armen sänder jag förhoppningsvis en subtil signal till organisationen om både miljö- och hälsomässiga livsstilsval, framhåller Martin.

Förutom friskvårdsbidrag och kommunicerade hälsofrämjande värderingar erbjuder företaget i Göteborg även en timmes träning i veckan på betald arbetstid. Initiativet har fått stort genomslag och de flesta medarbetare tar vara på detta, vilket gett dem bättre möjligheter att balansera arbete, träning, familj och fritid.

Efter de senaste årens tuffa ekonomiska klimat för underhållnings- och upplevelsebranschen har Moment Group också förändrat uppföljningen av ekonomin med sikte på just hållbarhet.

– Vi har gått igenom ett stålbad de senaste åren, vilket lärt oss att se på verksamhetens resultat och nyckeltal med nya ögon. I stället för att som tidigare mest fokusera på de finansiella prestationerna är vi nu mer intresserade av att även följa resultaten av medarbetar- och kundmätningarna. Det är väl egentligen ingen nyhet, men det har blivit allt tydligare att om kunder och medarbetare är nöjda så mår verksamheten bra och når därmed de finansiella målen. Om det däremot skaver hos dem som bygger vår verksamhet från två håll kommer finanserna garanterat i gungning, konstaterar Martin.

Fakta om Martin du Hane

Entreprenörsroll: Koncernchef på börsnoterade Moment Group AB

Ålder: 46 år

Bor: Nya Varvet, Göteborg

Entreprenörstips:

”Ta vara på de möjligheter som dyker upp, men våga även säga nej. Man kan inte göra allt, utan fokusera på det som gör skillnad. Sen gäller det att kavla upp ärmarna och vara beredd på att skapa vägen medan man går på den.”

Stretch har alltid trott på människans vilja och förmåga att utveckla en bättre värld. Nu stärker vi vår position och vårt ställningstagande. Vi kallar det, hållbart entreprenörskap!

 

Mer hållbart entreprenörskap

 

Dela inlägget