Case

Utveckla och bygga elnät – effektivisering genom digitalisering

Stora delar av Sveriges elnät är inte dimensionerade för behoven i dagens samhälle. Vår livsstil skapar nya krav på elnätet, med allt från energikrävande elektronik som TV och datorer till uppvärmning och laddning av elbilar. Därtill kommer nya användningssätt, där konsumenter även fungerar som producenter och genererar egen el via solpaneler på sina villatak.

Att säkerställa omställningen till ökad elektrifiering är en viktig del för att framtidssäkra elförsörjningen i Sverige. Elnäten måste byggas ut för att klara den ökade efterfrågan och det innebär en stor utmaning för elnätsdistributörer.

E.ON arbetar kontinuerligt med att analysera nätets förmåga och fattar beslut om vilka åtgärder som ska genomföras och när. Tidigare skedde detta arbete lokalt i varje elnätsområde och en gemensam bild var svår att sammanställa. Samarbete för att hitta lösningar som spände över flera områden fanns i gemensamma forum.

E.ON såg en möjlighet till operativa förbättringar och effektivisering genom en digitalisering av arbetssätt och processer. Arbetet kunde även göras mer transparent över olika områden och öka samarbetet så att bättre beslut kan fattas med kortare ledtid. Det nya systemstöd som teamet har tagit fram används både för att analysera behov av åtgärder samt planera för dessa åtgärder.

Användarna, som främst utgörs av gruppchefer, nätplanerare och projektörer, får en bättre överblick över E.ONs hela nät, visuellt i kartvyer och detaljerad information i listvyer. E.ON får ett gemensamt verktyg för att planera alla investeringar. Istället för flera lokala datakällor finns nu informationen lagrad på ett ställe och är gemensam för alla användare.

Tillsammans med E.ON har Stretch Amplify arbetat för att identifiera, förstå och kartlägga framtidens behov. Utveckling av en webbapplikation i .Net har skett iterativt och efter 3 månaders utveckling kunde en första version levereras och ge värde till verksamheten. Därefter har utvecklingen fortsatt utifrån prioritering där snabba leveranser och återkoppling varit nyckeln till att stegvis bygga ut verktyget.

Tillsammans har vi stegvis digitaliserat information och möjliggjort en mer holistisk och dynamisk analys av nätet
– Annika Andersson, initiativtagare på E.ON

Utöver de tekniska förbättringar som möjliggjorts genom övergången till Azure, kommer framtida utveckling att ge verksamheten ytterligare fördelar:

  • Dynamisk lösning med integrerad data från flera källsystem, vilket ger en mer heltäckande överblick.
  • Anpassningsbar logik där användare själva kan justera och optimera funktioner efter behov.
  • Simuleringar som genererar mer träffsäkra och effektiva åtgärdsförslag.

Vill du också vara med på resan till ökad elektrifiering i samhället, hör av dig till oss!

Kontakta oss 

 

Dela inlägget